Nawyki społeczeństwa zmieniają się w znaczącym stopniu na skutek rozwoju zaawansowanej technologii. Kiedyś trudno było sobie wyobrazić, że w sklepie będziemy płacić smartfonem. Nikt też nie przypuszczał, że plastikowe karty lojalnościowe przybiorą wirtualną formę i nie będzie trzeba nosić ich w portfelu. Programów lojalnościowych z każdym kolejnym rokiem jest coraz więcej, jednak kart plastikowych coraz mniej. Co jest tego przyczyną?
Funkcja karty lojalnościowej
Karta umożliwia uczestnikowi programu lojalnościowego zbieranie punktów za zakupy. Jej okazanie jest dowodem przynależności do programu, z kolei jej zeskanowanie sprawia, że zostają klientowi naliczone kolejne punkty. Jeśli uzbiera on określoną ich liczbę – musi to kontrolować sam lub zostanie o tym poinformowany przez sprzedawcę – to ma prawo do wymiany punktów na nagrody.
Karty lojalnościowe funkcjonują również w programach, które nie bazują na zbieraniu punktów, a umożliwiają stałym klientom dostęp do konkretnych przywilejów i benefitów, jak np. prywatna obsługa kelnerska w restauracji czy też darmowy parking w hotelu.
Każda karta lojalnościowa jest przypisana do konkretnego klienta. W tym celu uczestnik programu zobowiązany jest do podania wymaganych danych, najczęściej jest to imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu.
Czy karta lojalnościowa wciąż się sprawdza?
Plastikowe karty lojalnościowe wciąż funkcjonują i są używane przez uczestników programów. Od kilku lat obserwuje się jednak tendencję wzrostową stosowania wirtualnych kart i aplikacji lojalnościowych. Czym to jest spowodowane?
Fizyczna karta lojalnościowa przede wszystkim wymaga jej osobistego okazania podczas zakupu. Trzeba ją więc mieć przy sobie, w przeciwnym razie punkty nie zostaną naliczone lub też nie będzie możliwości skorzystania z przywilejów wynikających z uczestnictwa w programie. Taką kartę łatwo zgubić lub po prostu o niej zapomnieć.
Poza tym plastikowa karta lojalnościowa ma ograniczone możliwości wykorzystania potencjału programu lojalnościowego. Nie można za jej pośrednictwem w dowolnym momencie sprawdzić swojego stanu punktów, a także zapoznać się z katalogiem nagród. Ponadto coraz częściej w ramach programu lojalnościowego firmy organizują dodatkowe akcje, konkursy i loterie, w przeprowadzeniu których nie pomogą zwykłe karty plastikowe.
Wirtualna karta lojalnościowa
Alternatywą dla fizycznej karty lojalnościowej jest jej wirtualny odpowiednik. Czym się on charakteryzuje? To karta z indywidualnym kodem znajdująca się w telefonie uczestnika programu. To duże udogodnienie, ponieważ smartfony już od dłuższego czasu są nieodłączonymi urządzeniami naszej codzienności.
Dla wirtualnych kart lojalnościowych powstają specjalne aplikacje, które pozwalają na umieszczenie ich wszystkich w jednym miejscu w swoim smartfonie. Pomaga to przy znalezieniu tej odpowiedniej, szczególnie jeśli użytkownik ma ich dużo.
Programy lojalnościowe bez karty?
Plastikowe karty lojalnościowe zostały zastąpione nie tylko przez wirtualne, ale też przez aplikacje mobilne. W takim przypadku karta lojalnościowa nie jest wymagana, znajduje się już w aplikacji programu lojalnościowego.
Aplikacja jest nie tylko wygodniejsza od karty, ale też poszerza możliwości programu lojalnościowego. Uczestnik programu może kontrolować swoje punkty, ma dostęp do katalogu nagród, a nawet może mieć je przyznawane za pośrednictwem aplikacji, jeśli są to kody rabatowe lub vouchery online.
Poza tym rezygnacja z plastikowej karty lojalnościowej to dla organizatora programu duża szansa na jego rozwój i uzupełnienie o nowe akcje promocyjne. Za pośrednictwem aplikacji mobilnej możliwa jest organizacja konkursów i loterii, quizów i ankiet, a także komunikacja z uczestnikami programu. Oczywiście potrzebne jest to tego odpowiednie narzędzie – system do zarządzania programem lojalnościowym, np. Loyalty Starter, które jest na tyle elastyczne, że pozwala na wdrożenie różnych rozwiązaniem.
Plastikowe karty lojalnościowe wciąż funkcjonują, ale już w ograniczonej ilości. W nowoczesnych programach lojalnościowych częściej wykorzystuje się aplikacje mobilne, które nie tylko są przystosowane do nawyków współczesnej społeczności, ale też pozwalają skuteczniej budować relacje z uczestnikami programu.
Materiał zewnętrzny.