Rola grafik i wizualizacji w projektowaniu stron internetowych

Artykuł sponsorowany.

Projektowanie stron internetowych przeszło prawdziwą rewolucję na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat. Kiedyś fundamentem była treść i jej odpowiednie rozmieszczenie na stronie. Dzisiaj, choć również ważna, schodzi na drugi plan. Na co zwracają uwagę użytkownicy? Oczywiście na layout graficzny. To, jak zaprojektujemy wizualizację strony i grafikę da efekt w popularności strony, ale także jej pozycjonowaniu.

Pierwsze wrażenie wizualne – Jak grafiki wpływają na odbiór strony?

Zacznijmy od samych podstaw, czyli wejścia w skórę użytkownika. Na co zwrócimy uwagę, odwiedzając nową stronę internetową lub sklep online? Na treść? Na szybkość ładowania? Na ofertę? To wszystko oczywiście ma znaczenie i prędzej czy później błędy w każdym z tych obszarów będą zidentyfikowane, jednak nie w taki sposób budujemy pierwsze – najważniejsze wrażenie klienta. To, co w dużej mierze zadecyduje, czy klient jeszcze nas odwiedzi to wrażenie wizualne w postaci grafik, ogólnej szaty graficznej i odpowiednio zaimplementowanych wizualizacji na stronie.

Cała metodologia UX, czyli doświadczeń klienta oparta jest w dużej mierze o wrażenia estetyczne użytkownika. Czy strona robi dobre pierwsze wrażenie? Czy dobrane barwy i odcienie zachęcają do dalszego eksplorowania witryny? Czy jednocześnie grafiki i wizualizacje są schludne i zgodne z dzisiejszymi trendami minimalistycznymi? Wszystko to stanowi o atrakcyjności naszej witryny przede wszystkim, dlatego starając się ulepszyć sklep online czy blog, zacznijmy właśnie od strony wizualnej.

Budowanie tożsamości marki – Dlaczego spójność wizualna jest ważna?

Czym jest spójność wizualna marki? To jeden z istotniejszych procesów brandingu, którego celem jest odpowiednie wykreowanie wizerunku naszej firmy w wyobrażeniach i skojarzeniach klientów. Słysząc nazwę niektórych firm, z pewnością pierwsze co skojarzymy, to logo i barwy mu towarzyszące.

Zależy nam, by nasza marka działała w ten sam sposób na wyobraźnie klientów? A zatem to, nad czym pracowaliśmy, wypracowując dotychczasowe elementy identyfikacji wizualnej – logo, barwy, charakterystyczne grafiki, powinniśmy przenieść również na stronę internetową. Dzięki temu punkt styku klienta z marką zostanie utrzymany także za pośrednictwem tego kanału, a rozpoznawalność marki będzie działała w dwie strony – zarówno w stosunku do klientów znających nas „w realu”, jak i dla tych, którzy po raz pierwszy zetknęli się z nami w internecie. Decydując się na wsparcie profesjonalnej agencji tworzącej strony internetowe w Bielsku-Białej, możemy liczyć na to, że tożsamość naszej marki zostanie wiernie oddana także w internecie.

Podkreślenie kluczowych informacji – Jakie wizualizacje wspierają przekaz?

Strony internetowe wypełnione są po brzegi treściami – artykułami, wpisami, notkami, postami, opisami i pozostałymi, niezliczonymi formami przekazywania wiedzy, informacji i danych klientowi. To wszystko wprawdzie jest potrzebne, ale ile tak naprawdę będzie w stanie z tego wyciągnąć użytkownik, który wpadł na naszą stronę dosłownie na kilka chwil?

Naszym zadaniem jest wykorzystać potencjał wizualizacji w ten sposób, by w trakcie tej krótkiej wizyty odbiorca zwrócił uwagę właśnie na to, co dla nas najważniejsze. W tym celu możemy stosować szereg zabiegów graficznych podkreślających najważniejsze, kluczowe dla nas informacje. By jednak taka wizualizacja najważniejszych informacji działała na naszą korzyść, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów.

Przede wszystkim prostota. Nadmiar elementów graficznych prowadzi do chaosu i zaburzenia proporcji, które doprowadzą do utraty uwagi użytkownika. Szukając odpowiednich rozwiązań, skupmy się na prostych wizualizacjach, w których to przekaz, a nie forma będzie priorytetem. Tworząc taką wizualizację, pamiętajmy o zachowaniu odpowiednich kolorów i używaniu prostego i jasnego języka w miejscach, gdzie efekty graficzne będą zwracać uwagę. To pozwoli na wyciągnięcie  z użytkowania maksymalnej uwagi dokładnie w tych miejscach, na których nam, jako projektantom strony zależy najbardziej.

Responsywność i adaptacja do urządzeń mobilnych – Dlaczego obrazy muszą być elastyczne?

W jaki sposób użytkownicy trafiają na naszą witrynę? Statystyki nie kłamią i jasno wskazują, że ponad 80% ruchu internetowego ma swoje źródło w urządzeniach mobilnych. Dziwi więc fakt, jak wiele firm z dużymi ambicjami do podboju internetu w ogóle nie bierze pod uwagę responsywności swoich witryn właśnie pod smartfony, lub w mniejszym stopniu tablety.

Już na etapie projektu strony powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na dostosowanie wszystkich jej elementów – od konstrukcji, przez funkcjonalność, aż po szatę graficzną do użytkowników, którzy będą nawigować na ekranie smartfonu. Dlatego też w procesie tworzenia przystępnej strony warto rozważyć wdrożenie rozwiązań, które mają na celu uelastycznić grafiki, wizualizacje i ogólnie pojętą szatę graficzną – po to właśnie, by to właśnie użytkownicy smartfonów czuli się na naszym blogu, e-sklepie czy stronie najlepiej. To klucz do sukcesu, wzrostu rozpoznawalności i znacznie lepszego pozycjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.