Artykuł partnera.
Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych to skuteczny sposób promocji dla firm bez względu na branżę czy zasięg funkcjonowania. Aby osiągnąć sukces, należy skupić się na odpowiedniej optymalizacji reklamy i zadbać o to, by jej przekaz był dostosowany do grupy docelowej. Dowiedz się więcej na ten temat i sprawdź, jak mierzyć skuteczność kampanii w mediach społecznościowych.
Kampanie w mediach społecznościowych – czym są?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym w ogóle są kampanie w mediach społecznościowych. Otóż pod tym pojęciem rozumiemy szereg działań, które polegają na maksymalnym wykorzystaniu właściwości portali społecznościowych do celów marketingowych. Skutkiem tych działań ma być budowanie wizerunku firmy oraz zaistnienie marki w świadomości klientów. Poza tym kampanie nie muszą być ukierunkowane na sprzedaż czy kształtowanie wizerunku, a mogą też promować wydarzenia, informować, uczyć.
Jak mierzyć skuteczność kampanii w mediach społecznościowych?
Aby zmierzyć efektywność kampanii reklamowej w social mediach, w pierwszej kolejności powinniśmy sprecyzować cel kampanii – może to być sprzedaż, ale też zebranie leadów, pozyskanie fanów na profilu w SM, zwiększenie zasięgu reklam. Dzięki temu można będzie zweryfikować, czy cel ten udało się osiągnąć.
Pomóc w tym mogą różne narzędzia – bezpłatne, oferowane przez platformy społecznościowe, jak i dodatkowe (płatne i bezpłatne). Narzędzia prezentują liczne wskaźniki efektywności, które są stosowane jako mierniki w procesie oceny stopnia realizacji celów (także tych finansowych).
Wskaźnik KPI
Kluczowym wskaźnikiem efektywności jest KPI (Key Performance Indicators), który pozwala śledzić postęp lub spadek wyników danego celu. Dostępne są zróżnicowane wskaźniki KPI, które weryfikują:
- zasięg (kampanii, liczbę użytkowników na stronie, liczbę odsłon reklamy itp.),
- konwersję (m.in. ilość sprzedanych produktów, polubień profilu, wypełnionych formularzy kontaktowych),
- zaangażowanie (m.in. ilość polubieni postów, komentarzy i udostępnień, przejść na stronę docelową).
Wskaźnik ROI
ROI (return on investment) to kolejny wskaźnik, który pozwala na ocenę skuteczności kampanii w mediach społecznościowych. Za jego sprawą na bieżąco widzimy, czy podejmowane działania marketingowe są opłacalne czy też generują stratę i wymagają ulepszeń. ROI pomaga w modyfikowaniu wysokości wydatków w kampaniach na poszczególne reklamy. Dedykowany jest mierzeniu skuteczności reklam w przypadku produktów i usług sprzedawanych online.
Wzór ROI:
ROI = zysk/ilość środków przeznaczonych na kampanię * 100%
Gdy R ≥ wynik – inwestycja jest opłacalna,
Gdy R < wynik – inwestycja jest nieopłacalna.
Wskaźnik CTR
CTR (Click Through Rate) to współczynnik klikalności reklamy, dzielony przez liczbę jej wyświetleń. Należy tu jednak mieć na uwadze, że suche interpretowanie wyników liczbowych nie jest dobrym pomysłem. Ważne są takie elementy, jak branża, typ promowanego produktu lub usługi, rodzaj kampanii i jej zasięg. Jest to współczynnik, który pokazuje trafność reklam, czyli weryfikuje, czy dobrze dobraliśmy grupę docelową, czy reklama jest atrakcyjna wizualnie, a treść zachęca do działania (np. kliknięcia w reklamę, wejścia na stronę, zakupu).
Potrzebujesz więcej informacji na ten temat lub chcesz, by ktoś pomógł Ci w skutecznym prowadzeniu kampanii w social mediach? Odwiedź stronę agencji Tears of Joy!