Co to jest przekładnia ślimakowa? Inne rodzaje przekładni

Przekładnia ślimakowa

Przekładnia ślimakowa to rodzaj przekładni zębatej złożonej z dwóch, zróżnicowanych elementów. Nie brakuje jej jednak wad, które może zastąpić przekładnia hipoidalna. Jakie są jej zalety?

Co to jest przekładnia ślimakowa?

Przekładnia ślimakowa to jeden z rodzajów przekładni mechanicznej o dwóch, współpracujących ze sobą elementach. Jednym z nich jest ślimak, czyli rotor śrubowy posiadający gwint trapezowy. Drugim modułem jest koło zębate zwane ślimacznicą. Istotnym elementem przekładni ślimakowej jest tarcie, które odpowiada za moc. Istnieją warunki, w których przekładnie ślimakowe są mechanizmem samohamownym. Duży wpływ na to zjawisko ma wysoki współczynnik tarcia lub słabe smarowanie. W tej sytuacji samohamowność pojawia się przypadkowo i nie jest zbyt pożądana. W drugim przypadku mechanizm ślimakowy działa w jednym kierunku zarówno jako przekładnia, jak i hamulec. Stosuje się go wtedy np. w urządzeniach dźwigowych np. podnośnikach, które służą do unoszenia różnych obiektów na niewielką wysokość. Przekładnie ślimakowe są bez wątpienia jednymi z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych przekładni. Dlaczego? Do najważniejszych czynników należy przede wszystkim ich prosta budowa, a także korzystna cena. Niestety nawet tak popularny element jak przekładnia ślimakowa posiada pewne wady. W porównaniu do innych typów przekładni słabą stroną ślimakowej jest m.in. mniejsza sprawność i wyższe koszty eksploatacyjne. Z tego względu stosuje się inne rodzaje przekładni, które zwiększają funkcjonalność tych elementów.

Czym zastąpić wadliwe przekładnie ślimakowe?

W niektórych przypadkach zastąpienie przekładni ślimakowej jest konieczne. Z tego względu szuka się rozwiązań, które będą zbliżone do cech przekładni ślimakowych, ale będą bardziej funkcjonalne i sprawniejsze. Do najpopularniejszych zamienników można zaliczyć przekładnie hipoidalne i spiroidalne. Pierwsze z nich charakteryzuje satysfakcjonująca sprawność, prosta budowa i korzystna cena. To sprawia, że przekładnie hipoidalne znajdują zastosowanie m.in. w przemyśle samochodowym. W porównaniu do przekładni ślimakowej, wersje hipoidalne THF wyróżnia większa obciążalność oraz większy moment wyjściowy nawet w przypadku takich samych wymiarów. Przekładnie hipoidalne charakteryzuje również duża sprawność, wysoka cichobieżność oraz korzystne warunki smarowania np. łożysk czy zębnika. Ponadto mają one znacznie większą żywotność elementów konstrukcyjnych niż w przypadku ślimaka czy ślimacznicy, a dodatkowo nie grzeją się tak intensywnie jak przekładnia ślimakowa. Oprócz lepszej funkcjonalności przekładni hipoidalnych dużym wyróżnikiem są koszty związane z obsługą serwisową czy koszty eksploatacyjne. Na niższe koszty wpływa między innymi sprawność dynamiczna przekładni hipoidalnych, a także mniejszy koszt wymiany oleju, uszczelniaczy czy materiałów konstrukcyjnych. Z tego względu wybór przekładni hipoidalnych zapewni lepszą efektywność energetyczną i mniejsze koszty eksploatacyjne w porównaniu do wersji ślimakowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.