Mierzenie efektywności działań marki jest równie ważne, jak samo ich podejmowanie. Jak może to pomóc w prowadzeniu biznesu i – przede wszystkim – osiąganiu coraz lepszych wyników? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, konieczne jest zrozumienie, czym jest KPI.
KPI – co to takiego?
KPI to skrót od wyrażenia Key Performance Indicators, a zatem kluczowe wskaźniki efektywności. To najważniejsze wskaźniki, które dana firma wybrała w celu sprawdzenia efektywności działania swoich pracowników. KPI dotyczy jednak nie tylko konkretnych osób, ale również reklam. Doskonałym przykładem są reklamy na Facebooku, którym również przypisuje się KPI w celu osiągnięcia sukcesu kampanii poprzez staranne działania optymalizacyjne. KPI to wskaźniki, które umożliwiają stałe monitorowanie istotnych elementów pracy firmy, takich jak sprzedaż, content marketing czy szeroko pojęta reklama.
Zalety posiadania KPI
Niektóre marki nie decydują się na korzystanie z KPI, jednak z całą pewnością te wskaźniki mogą wyłącznie pomóc w budowaniu silnej, stabilnej firmy. Dlaczego? Warto zacząć od tego, co dla wielu działów będzie najistotniejsze – KPI to ustalone odgórnie wskaźniki, a zatem te dane, które są najistotniejsze dla pracowników. Umożliwiają wyciąganie wniosków i wdrażanie nowych działań zgodnie z otrzymanymi danymi. Kluczem do udanego korzystania z KPI jest przejrzystość – informacje muszą sprowadzać się wyłącznie do tych najbardziej potrzebnych, kluczowych. Przejrzystość gwarantuje nie tylko łatwość w odczytywaniu danych, ale także szybki czas reakcji. Doskonale widać to na przykładzie reklam w mediach społecznościowych. W momencie, w którym jeden z KPI jest niezadowalający, pracownik może podjąć szybkie działanie w celu rozwiązania problemu.
Wskaźniki, z których możesz skorzystać
Co może być wskaźnikiem w Twojej firmie? Warto przeanalizować to z pracownikami zajmującymi się danym obszarem. Dowiedz się, co dla nich jest najważniejsze i jakie dane mogą umożliwić poprawę ich pracy. KPI to między innymi:
- liczba nowych klientów,
- wartość sprzedanych produktów,
- czas realizacji zamówienia,
- współczynnik konwersji,
- liczba reklamacji,
- liczba zwrotów,
- średni czas obecności użytkownika na stronie.
A które wskaźniki efektywności sprawdzą się najlepiej w Twojej firmie?